Badania Newzoo

Polski rynek gier w 2012 roku osiągnie wartość 400 mln dolarów48% pieniędzy wydanych przez 11,8 mln graczy zostanie przeznaczonych na gry PC i MMO.

25 czerwca 2012 roku, Amsterdam. Nowe badanie i analiza dokonane przez firmę Newzoo wskazują, że polscy konsumenci wydadzą na gry w 2012 roku kwotę w przedziale od 350 do 450 mln dolarów. Badanie objęło 18,1 mln aktywnych Internautów w wieku od 10 do 65 lat i dotyczyło przeszło dwustu tematów związanych z modelami biznesowymi gier i platformami. Większość konsumentów, gdyż aż 65% z 11,8 mln, gra w gry. Kobiety stanowią 44% wszystkich graczy. 53% graczy wydaje pieniądze na gry – jest to wynik tylko nieco niższy niż w innych krajach europejskich czy Stanach Zjednoczonych. Newzoo nawiązało współpracę z firmą Gry Online, liderem na rynku Polskim, by omówić i porównać wyniki.

Tylko 43% polskich graczy gra w gry konsolowe, co stawia je na samym na końcu listy popularności w porównaniu z innymi segmentami gier – internetowymi, na urządzenia przenośne i PC. Mimo to ten segment wciąż jest dość dochodowy, gdyż stanowi aż 25% wydatków na gry – uwzględniając DLC, import i handel grami używanymi. W przeciwieństwie do krajów azjatyckich i innych wschodzących rynków jak np. Turcji, w Polsce nie ma kawiarenek dla graczy (ang. gaming cafe) umożliwiających grę w gry konsolowe, ale niższym nakładem finansowym. W Polsce tradycyjnie gra się na komputerach PC, co odzwierciedlają liczby i 120 mln dolarów wydawanych rocznie na gry z tego segmentu, z czego 60% to wydatki na wersje pudełkowe, a pozostałe 40% na wersje w dystrybucji cyfrowej.

Infografika przedstawiająca polski rynek gier: www.newzoo.com/poland

Infografika przedstawiająca polski rynek gier: www.newzoo.com/poland

Gry MMO

Vicor Kislyi, Dyrektor Generalny serwisu Wargaming.net niedawno stwierdził, że w polskiej stolicy jest największy na świecie odsetek graczy „World of Tanks”. Nie dziwi to zbytnio w kraju, w którym gry na PC i MMO są tak popularne. Prawie wszyscy spośród 5,5 mln graczy MMO – aż 96% – gra w gry typu free-to-play, a tylko 16% gra w gry MMO z abonamentem. Odsetek graczy grających w gry MMO to 39%, co jest wynikiem nieco niższym w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi czy krajami Europy Zachodniej. To samo tyczy się średnich miesięcznych wydatków.

Peter Warman, Dyrektor Generalny i współzałożyciel Newzoo, skomentował:

„Polska to wyśmienity rynek dla nowoczesnych gier przeglądarkowych i dystrybuowanych cyfrowo. Większość globalnych producentów gier nie tworzy ich od razu w wersji polskiej i traci na tym sporo pieniędzy, które fani wysokobudżetowych produkcji są gotowi wydać. Wydaje mi się, że w krajach zachodnich powinniśmy przestać używać zwrotu ‚rynki wschodzące’ i zamienić go na ‚rynki intensywnie rozwijające się’ i to już dziś.”

Gry społecznościowe i na urządzenia przenośne

Podobnie jak na innych rynkach intensywnie rozwijających się, gry społecznościowe i na urządzenia przenośne cieszą się popularnością pośród odpowiednio 7 i 7,8 mln polskich graczy. Smartfony są postrzegane jako oznaka statusu w dużo większym stopniu niż konsole. W Polsce serwisy jak Facebook i Nasza Klasa mocno rywalizują ze sobą pod względem popularności i zasięgu wśród płacących amatorów gier społecznościowych. Około 75% wszystkich z 1,8 mln graczy płacących za gry społecznościowe (według prognoz wydadzą 32 miliony dolarów w tym roku) aktywnie korzysta z obu serwisów.

Szczegółowe dane o polskim rynku

Badanie dotyczyło ponad dwustu tematów ogólnych i związanych z grami. Klienci firmy Newzoo otrzymują interaktywny dostęp online to pełnego kompletu danych ułatwiających analizy (także przekrojowe) i generowanie wykresów. Identyczny zestaw danych z roku 2012 jest także przygotowany dla Turcji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Holandii i Belgii. Dostęp do wszystkich danych o Polsce kosztuje 4 000 euro. Głównym sponsorem badań przeprowadzonych w Polsce przez Newzoo jest firma GlobalCollect. Więcej darmowych infografik i danych można znaleźć po adresem: www.newzoo.com.

O firmie Newzoo

Newzoo to firma zajmująca się badaniami rynku międzynarodowego, specjalizująca się w branży gier. Firma dostarcza najwyższej jakości danych dotyczących rynku wszystkich platform i modeli biznesowych gier. Zarządza także serwisem Gamesindustry.com, Światowym Katalogiem Branży Gier. Klientami Newzoo są takie firmy jak Kabam, PopCap, SEGA, Nintendo, Blizzard, EA, GameHouse, Microsoft, SpilGames i ProSieben. GlobalCollect (www.globalcollect.com) to sponsor serii Narodowych Badań Graczy wykonanych przez Newzoo w 2012 roku, obejmujących ponad dwieście tematów związanych z platformami, jak również modelami biznesowymi gier. Badania przeprowadzone były w krajach Europy Zachodniej, ale również w krajach wschodzących rynków jak Polska i Turcja.